Na petom izdanju Smoque, međunarodnog festivala queer i feminističke kulture koji organiziraju udruga LORI u suradnji s udrugom Pariter i organizacijom u kulturi GSG, GSG predstavlja dva projekta umjetnica koje hrvatska publika dosad nije upoznala.
Prvi je od njih izložba “Devijantne žene” vizualne i live-art umjetnice Fenie Kotsoupoulou te znanstvenice i aktivistkinje Aylwyn Walsh. Izložba proizlazi iz istraživanja u sklopu tekućeg projekta navedenih umjetnica koji se bavi istraživanjem povijesti i praksi dokumentiranja ženskih tijela s ciljem propitivanja standarda ljepote i predlaganja njegove redefinicije.
Drugi projekt koji GSG dovodi na Smoquu knjiga je “Igranje monogamije” performerice i književnice Simon(e) van Saarloos, čije je poglavlje posebno za ovu priliku po prvi put prevedeno na hrvatski jezik. Rad Simon(e) van Saarloos bit će predstavljen kroz performativni dijalog autorice sa spisateljicom i aktivisticom Mimom Simić.
Devijantne žene

Fenia Kotsopoulou & Aylwyn Walsh
Solo izložba, 7. 10. – 21. 10., DeltaLab
Otvorenje: 7.10. u 19 sati
Radno vrijeme: radnim danom od 16 do 20 sati, subotom od 10 do 13, osim petka 9. listopada (od 12 do 20 sati) i subote 10. listopada (od 10 do 18 sati)
Pacijent
Žena
Devijantna žena
Dlakava, devijantna, žena
Žena, devijantna
Delinkventna, divergentna, digresivna, jadna, poremećena, dementna, distancirana, disputabilna žena.
Devijantne žene je zbirka radova koji istražuju fotografije, dokumentaciju i ostale materijale što svjedoče o trajnim normama vezanim za rod. Odabrani rad nastoji prenijeti povijesne prakse u sadašnjost, i to propitivanjem načina na koje se u vizualnoj kulturi stvara i prikazuje “devijantnost” roda.
“Okrenuli smo se Charcotovu arhivu iz bolnice Salpêtrière, zabilježenom u Iconographie photographique de la Salpêtrière,i ženama koje je Charcot ovjekovječio u tihim vriscima. Gledali smo slike koje otkrivaju tanku kožu ovih žena – dokaz se vidi na njihovim tijelima, dok im znanstvenici ispisuju riječi na golim leđima i gledaju kako im ostaju tragovi. Ovaj spoj riječi i kože, i repetitivne prirode tih eksperimenata ukazuje na obim žena podvrgnutih ovim testovima; s tim fotografijama bile su taksonomirane kao histerične – zabilježene i dokumentirane u arhivima koji svjedoče o ludilu.”
– Ulomak iz Walsh & Kotsopoulou (2020.)
Drugi radovi u kolekciji privlače pozornost na dlake, dlakavost i stid koji se odigrava na tijelima. Služeći se portretima neobične persone, tijelo i ono od čega je tijelo građeno prikazani su kao čudni.
Fenia Kotsopoulou (GR/UK) nagrađivana je interdisciplinarna umjetnica čija praksa objedinjuje umjetnost performansa, ples, video i fotografiju. Njeni najnoviji radovi kao plesne umjetnice, producentice i vizualne umjetnice prikazani su na brojnim festivalima i umjetničkim platformama kao što su: Venice Performance Art Week, Thessaloniki Biennale of Contemporary Art, Athens Digital Art Festival itd. Kotsopoulou predaje prakse performansa na ArtEZ Sveučilištu u Arnhemu (NL).
Aylwyn Walsh (SA/UK) je znanstvenica, umjetnica i aktivistica koja se bavi participativnim praksama, kulturom kolaboracije i sustvaralaštva u kontekstima nasilja, oduzimanja imovine, zatvora, ustanova mentalnog zdravlja i marginalnih zajednica u Južnoj Africi. Predaje na Sveučilištu u Leedsu, gdje je voditeljica postdiplomskog istraživanja u području performansa i kulturnih industrija.
Više informacija dostupno na: https://maifeminism.com/deviant-women-embodied-archives-living-documents/
Igranje monogamije

Simon(e) van Saarloos
Performativni dijalog s Mimom Simić i knjižicom s prevedenim poglavljem knjige
8. 10. u 19 sati, Križanićeva 6a
Link za praćenje razgovora: https://www.youtube.com/watch?v=ug2k2mNM79c
U knjizi “Igranje monogamije” van Saarloos, kroz suvremeno iščitavanje kulta monogamije, zaigrano dekonstruira način na koji se struktura ovog oblika partnerskog odnosa u zapadnom društvu održava kroz društvene konvencije. Djelo napisano za neupućenu publiku predlaže proširen, poli-amorijski odnos prema intimnosti i seksualnosti kao mogućoj alternativi.
Knjiga “Igranje monogamije” originalno je napisana na nizozemskom jeziku i izdana od izdavačke kuće De Bezige Bij, a na engleskom jeziku, kao “Playing Monogamy”, može se čitati u izdanju Publication Studia iz Rotterdama.
U svom djelu “Het monogame drama“, prevedenom na engleski pod naslovom “Playing Monogamy”, Van Saarloos kritizira monogamni način života i lažna poimanja sigurnosti te predlaže nemonogaman ljubavni život i drukčiji pogled na vlasništvo i imovinu. Knjiga će biti predstavljena kroz performativni dijalog između Simon(e) van Saarloos (preko Zooma) i književnice, nagrađivane filmske kritičarke, prevoditeljice te LGBTIQ+ media aktivistice Mime Simić, uz knjižicu koja sadrži jedno prevedeno poglavlje ove knjige na hrvatski jezik – “Antilomljivo: stvari koje napreduju iz nereda” (Antifragile: Things That Gain from Disorder); (dizajn: Ana Labudović).
Simon(e) van Saarloos (USA / NL) književnica je i filozofkinja, koja redovito drži predavanja, provodi intervjue i organizira suradnje među umjetnicima, aktivistima i znanstvenicima. Njezina najnovija knjiga, “Herdenken herdacht” (koja je prevedena na engleski i koja će biti objavljena u izdanju Publication Studija tijekom 2022.), bavi se kolektivnim pamćenjem i utjelovljenim sjećanjima. Njezini umjetnički projekti uključuju: Cruising Gezi Park, zvučnu instalaciju s Kübrom Uzun o javnom prostoru, nadzoru, otporu i seksu, i Asterisk Conversations podcast. S Vincentom van Velsenom organizirala je izložbu u Het HEM, na temu izobilja (“Ususret kraju svijeta kakvog poznajemo – Denise Ferreira da Silva”).
http://www.simonevansaarloos.nl/
Organizacija: GSG
Program podržava: Musagetes, Ministarstvo kulture RH, Nederlands Letterenfonds
Zahvala: DeltaLab, MMSU Rijeka, Drugo more